We blijven maar analyseren en verklaringen geven. Onbewust en bewust de hele dag door. “Waarom overkomt dit me?” “Hoe kan ik het beste…..” “volgens mij wil hij het liefste……” etc

Hoe meer we in ons hoofd regisseren, des te voller ons hoofd, des te meer informatie. Hoe minder echt we kunnen zijn, in het moment en in contact met de ander. Wat zou er gebeuren als je jezelf toestaat écht in het moment te leven? Als je die analyse parkeert en die energie benut wat er in het nu is?

Hoe dan? Van het hoofd naar het moment?

Enkele tips
Een simpele techniek is de tijd nemen voor wat je belangrijk vindt. Minimaliseer de taken in je agenda. Doe ze met rust en aandacht. Je dag wordt leuker, verrassender. Wie weet krijg je wel geniale ingevingen waar in je oude routine geen tijd voor was. Je hoort meer. Je voelt meer. En zo ontstaat er ruimte. Ruimte in je hoofd en ruimte voor dankbaarheid. Naar jezelf en naar een ander.

Nog een manier is om je lijf aandacht te geven. Niet op het toneel in je hoofd in de vorm van een analyse over stress. Maak ruimte om te voelen wat er is. Welk signaal geef je lichaam af? En die ervaren zonder het te veroordelen. Zeg bijvoorbeeld: “deze spier trekt” in plaats van “ik voel stress in die spier”. Luister en geef je lichaam de tijd om het echte signaal te geven dat je nog niet gehoord hebt. 

Het kan nog makkelijker. Bewust ademhalen. Een manier om je hersenen te kalmeren met verse zuurstof. Ik gebruik hiervoor headspace. Een geweldige app om eens uit te proberen. Probeer het eens 10 minuten. Je zult versteld staan van het resultaat in zo’n korte tijd.

Om je dag rustig te beëindigen kan het fijn zijn om je dag af te sluiten. Is alles afgerond? Ben je daarmee compleet? Dit kan taak,- of emotioneel gericht zijn. Zo niet, spreek dan met jezelf af hoe je dit kan en wil afronden. Zodat je de volgende dag fris kan starten.

Het lijkt simpel, door te doen ga je pas voelen. In het moment zijn is de ervaring die je rijk maakt.  

Heel veel succes en geniet van dit proces.