De kern van werkstress is emotie!

De kern van werkstress is EMOTIE

Wordt werkstress werkelijk veroorzaakt door de drukke agenda?
De ene dag kan je sowieso meer aan dan de andere dag, jouw levensenergie is niet elke dag hetzelfde.

Als de agenda vol staat, is dat dan werkstress? Of zit die werkstress toch in emotie?
Ieder mens kan de beleving van werken anders ervaren.
Wat ik vaak merk in mijn praktijk is dat mensen te laat bij mij aankloppen.
Juist in hun beleving is het de emotie die in het werk gevoeld wordt.
Door heftige zaken waar ze mee te maken krijgen en die het hart raakt.
Maakt dan passie werkstress?

Of omdat je het goed wil doen?  Perfectie?
Of omdat je snapt wat ze denken en voelen? Perceptie?
Of is het omdat iedereen zo druk is en je eigenlijk niet onder wil doen? Werkstress-cultuur?
Of zit het toch in het stukje kennis die ontbreekt waardoor je meer tijd kwijt bent? Onkunde?
Of zit het he toch in die erkenning die je niet krijgt? Eigenwaarde?
Of zit het hem toch in je karakterstructuur, hard werken loont? Loonwaarde?
Of zit het hem toch in “ik ga u redden!” Verantwoordelijkheidsgevoel?
Of zit het hem in de werkdruk zo hoog is dat stress een constante factor is? Blinde vlek?
Of is het je collega niet aan durven spreken dat ze iets harder mogen lopen? Feedback geven?
Of is het falen in deze heftige situatie? Angst?
Of is het de onderdrukte boosheid die onderliggend wat verdriet meeneemt? Energielekken?
Of is het toch je niet volledig kunnen conformeren aan de werknorm? Teveel van jezelf aanpassen?
Of zeggen we niet wat we denken omdat het strategisch niet handig is? Onveiligheid?
Of zit het in de karakterstructuur wat onzeker is maar gewoon overschreeuwen in taal? Masker?
Of was de privé situatie toch heftiger waardoor je meer werkstress ervaart? Onbalans in werk/ privé?
Of zit de druk toch echt in de hoeveelheid regels en protocollen waardoor je je werk toch niet af kan krijgen, maar er niets van zegt? Wat houd je dan tegen? Ergens zit daar emotie….
En wat als het toch meerdere facetten tegelijkertijd zijn?

Het kan toch ook niet anders, we zijn allemaal mensen en geen robots? We kunnen dit toch niet weg denken om op de automatische piloot te werken niks te voelen en ons werk alleen te zien als een taak i.p.v. mens?

Toch verbaas ik me dan hoe weinig organisaties nog werken met bewustwordingscoaches die juist uitval voorkomen, die juist persoonlijke ontwikkeling geven, de stress reduceren en (zelf)vertrouwen verstevigen. Als we de gevolgen (slapeloosheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, hoofdpijn vermoeidheid, emoties, etc) gaan verhelpen zijn we te laat en komen we pas veel later bij de kern!

Bedenk wat preventie kan betekenen! Aan het werk (blijven) en persoonlijke ontwikkeling als extra cadeau! Niet alleen voor de werknemer, maar zeker ook voor de werkgever.

De kern van werkstress zit hem in emotie!

Nieuwsgierig wat Loketcoach kan aanbieden?

Bel 0645251033 of mail naar info@loketcoach.nl

Wil je vrijblijvend een kennismakingsgesprek?