Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik mijn mobiel meer gebruik dan ik eigenlijk zou willen.

Als ik lekker bezig ben voor mijn zaak en daarvoor even een appje moet sturen, betrap ik mezelf erop dat ik in plaats daarvan eerst even Facebook, Insta of LinkedIn aanklik… Na een paar minuten denk ik dan: ‘oh ja, waar was ik ook alweer mee bezig?’. Je kunt tegenwoordig op elk moment van de dag zoveel afleidingen bedenken. De focus en het werkelijk taken afmaken verzandt regelmatig in eindeloos gescroll achter onze schermen.

Als we op vakantie gaan dan zijn we blij dat we even niks hoeven: lekker even tijd voor het gezin, lekker het campingleven, de hotelverzorging of actief de bergen in. Even geen tijd voor alle afspraken, maar tijd voor ontspanning. Doen wat je wil doen en even uitblazen.

Wat me verbaasde afgelopen strandvakantie: vroeger zag je geen telefoons op het strand! Want stel nou dat we gebeld worden of zand tussen onze toetsen krijgen, nog erger dat onze mobiel gestolen zou worden! We lieten hem veilig in de kluis, lekker spelen in het zand, de zee in, voor je uitstaren, lezen of een babbel met de buurman die er net zo ontspannen bij ligt. Tegenwoordig lijkt het alsof we niet meer zonder kunnen. De één luistert muziek, tussen allemaal andere mensen die heerlijk op een ligbedje liggen, de ander speelt een spel en weer een ander scrollt door Facebook, Insta of wat dan ook.

Het lijkt wel alsof we niet loskomen van alle prikkels die we tot ons nemen, alsof het alleen maar erger wordt en nu we het zeer normaal vinden om onze telefoons naar het strand mee te nemen. Of om sociale media te checken tijdens het uit eten gaan. Waar is dan nog ruimte voor oprechte aandacht voor jezelf, ruimte om te voelen waar je eigen echte behoeftes liggen en het echte contact bij het gesprek wat je op dat moment voert. Kunnen we nog nieuwsgierig zijn, of verzuipen we achter schermen en hebben we niet zoveel zin meer in dat echte contact? 

Wees eens eerlijk, wat zou je echt willen doen? Wat zou je echt willen afmaken? Je wil toch niet de kist in met: ‘Hij/zij was altijd zo stil zo rustig en zo op zichzelf met zijn mobiel?’.

Hoe meer we op onze schermen zitten, hoe meer prikkels we tot ons nemen. Hoe meer prikkels we tot ons nemen hoe minder gefocust we zijn. Hoe minder focus, des te minder aandacht voor onszelf of de ander Hoe minder we aandacht, hoe vermoeider we onszelf maken Hoe vermoeider we onszelf maken, hoe minder we het leuke leven van de ander kunnen aanzien. Hoe minder we de levens van anderen kunnen aanzien, hoe vervelender we ons zelf voelen. Hoe vervelender we ons zelf voelen hoe vaker we verdriet ervaren. Hoe vaker we ons verdrietig voelen, hoe meer we gevoelens van down zijn toelaten Hoe meer down we ons voelen hoe minder vreugde en vrolijkheid…. En gaan we maar weer achter ons scherm hangen, om nog meer prikkels tot ons te nemen.

Prachtige cirkel, maar wil je deze echt doorbreken? Start dan eens met de volgende uitdagende tips. Nee: niet allemaal tegelijk, rustig aan, pak er één die bij je past. Een die je uitdagend genoeg vindt, die je absoluut wil halen, en merk dan op welk verschil je na een of twee weken hebt ervaren.

8 uitdagende acties om minder afgeleid te zijn door je mobiel

  1. Gebruik een app als quality-time (er bestaan ook andere apps) op je mobiel en kijk eens na een week hoe vaak je je scherm aanraakt en hoeveel tijd dit kost. Wat had je in die tijd kunnen realiseren?
  2. Bij instellingen kan je je apps uitschakelen vanaf en tot een bepaalde tijd, je krijgt dan geen signalen meer binnen, maar kan nog wel je mobiel gebruiken.
  3. Verwijder op je mobiel voor twee weken de apps die je het meeste triggeren. Wanneer je echt deze media wil gebruiken, gebruik dan bewust je computer.
  4. Als je aan het werk bent, zet je privételefoon uit. Bij een noodgeval bereiken ze je echt wel!
  5. Bij het slapen gaan geen mobiel op je nachtkasje, koop een wekker en laat je mobiel de eerste 2 uur met het opstaan uit.
  6. Gebruik je mobiel op gezette tijden en de rest van de dag niet…
  7. Geef jezelf eens een uitdaging om 2 dagen geen sociale media te gebruiken.
  8. Ga niet te veel in op gesprekken via de app, maar zorg dat je iemand belt. Vaak veel efficiënter, scheelt communicatieproblemen of invullingen.
  9. Zet onder deze post andere tips en ideeën waarmee jij jezelf uitdaagt, om anderen te inspireren! Laat je ideeën horen, leuk!